Geweldloze communicatie op het werk bevorderen
Het bevorderen van geweldloze communicatie op het werk is een continu proces. Het is belangrijk dat iedereen zich ervoor inzet en dat er een open, empathische en respectvolle cultuur heerst. Enkele tips.
1. Wat voel je?
Begin met je bewust te worden van wat je voelt (zelfevaluatie). Identificeer je gevoelens, behoeften en triggers. Dat zal je helpen om effectiever te communiceren.
2. Luister actief
Luister aandachtig naar je collega's zonder hen te onderbreken of je antwoord voor te bereiden. Gebruik non-verbale signalen zoals knikken en oogcontact om je betrokkenheid te tonen.
3. Toon oprechte empathie
Probeer de gevoelens en behoeften van je gesprekspartner te begrijpen. Denk na over wat je hebt gehoord om te laten zien dat je echt om zijn of haar mening geeft.
4. Gebruik zinnen in de eerste persoon
Druk je gevoelens en behoeften uit in de eerste persoon. Zeg: "Ik voel me gefrustreerd wanneer..." in plaats van "Je frustreert me...". Vermijd het gebruik van "wij", want dat kan je gesprekspartner het gevoel geven dat iedereen hem veroordeelt. Zeg bijvoorbeeld niet: "Wij vinden dat je je niet goed gedraagt".
5. Concentreer je op het probleem en niet op verwijten
Geef constructieve feedback en concentreer je daarbij op het specifieke probleem of gedrag. Bespreek de impact van het probleem/gedrag zonder de persoon aan te vallen. Oordeel niet en lever geen kritiek.
6. Vermijd veronderstellingen
Verduidelijk elke onduidelijkheid of onzekerheid door open vragen te stellen. Vermijd veronderstellingen over iemands bedoelingen of motivaties.
7. Blijf in het moment
Concentreer je op de huidige situatie en het huidige gesprek, en niet op frustraties uit het verleden of zorgen over de toekomst.
8. Wees respectvol
Gebruik een respectvolle toon en vermijd beledigende of ongepaste opmerkingen. Gebruik beleefde en professionele taal.
9. Zoek naar overeenstemming
Identificeer gemeenschappelijke doelen en belangen om oplossingen te vinden die voor beide partijen voordelig zijn. Zoek naar oplossingen waarbij iedereen wint.
10. Los conflicten op
Als er een conflict ontstaat, pak dat dan snel en constructief aan (waarneming - gevoel - behoefte - verzoek -> aanpak). Open de dialoog in plaats van dingen te laten voortduren en verergeren. Moedig wederzijdse steun aan.
11. Let op je lichaamstaal
Let op je non-verbale signalen. Een open en ontspannen lichaamstaal kan helpen om spanningen te verminderen.
12. Houd rekening met culturele gevoeligheden
Houd rekening met culturele verschillen in communicatiestijlen en pas je aanpak eraan aan.
13. Maak je verwachtingen duidelijk
Communiceer je verwachtingen, doelstellingen en grenzen om misverstanden te voorkomen. Stimuleer communicatie over deze punten.
14. Organiseer regelmatig evaluaties
Zet deze punten regelmatig op de agenda van individuele of teamgesprekken om een omgeving te creëren die bevorderlijk is voor discussie.
15. Erken en beloon inspanningen voor geweldloze communicatie
Toon je dankbaarheid en laat zien dat je hun werk en inspanningen waardeert. Dat zal werknemers aanmoedigen om geweldloze communicatie te gebruiken.