Werfvoertuigen: detectiesystemen voor het herkennen van personen of objecten

Het gezichtsveld vanuit de bestuurderspost in een werfvoertuig kan belemmerd worden waardoor een bestuurder personen of objecten in de omgeving niet tijdig kan opmerken. Detectiesystemen op basis van camera’s en intelligente software bieden een oplossing.
©:

gepubliceerd op 02.07.2025 door de redactie, prevent.be

Geactualiseerd op:

Botsingen voorkomen

Vanuit een werfvoertuig heeft een bestuurder niet altijd goed zicht op de omgeving. Blinde hoeken kunnen ontstaan door de structuur van de machine zelf, door ladingen of door gemonteerde hulpstukken. Om botsingen te voorkomen zijn in eerste instantie technische maatregelen aangewezen. Om de restrisico’s te beheersen kunnen aanvullend organisatorische maatregelen ingezet worden. 

Selectie en aankoop

Hou bij de aankoop rekening met de zichtbaarheid vanuit de bestuurderspost. Fabrikanten zijn op basis van de machinerichtlijn (vervangen door machineverordening) verplicht om zoveel mogelijk te zorgen voor een direct zicht op de omgeving. Vanuit de bestuurderspost moet de bestuurder dus de volledige omgeving kunnen waarnemen. Als dat niet haalbaar is, is de fabrikant verplicht om middelen te voorzien die zorgen voor een indirect zicht. Het gaat dan bijvoorbeeld over spiegels en camerasystemen. Bijkomend kan het nodig zijn om systemen te voorzien op basis van sensoren die de aanwezigheid van personen of objecten detecteren en vervolgens het voertuig automatisch stoppen of een alarmsignaal geven. 

Aankoop: belangrijkste regels van toepassing voor fabrikanten i.v.m. zichtbaarheid/detectie personen of objecten

kan naar verwezen worden op bestelbon, en/of
nagaan in de documentatie of de voertuigen hieraan beantwoorden

  • Machinerichtlijn 2006/42/EG  vervangen door Machineverordening 2023/1230/EU (van toepassing vanaf vanaf 20 januari 2027), Essentiële veiligheid- en gezondheidseisen, pt. 3.2.1.
  • geharmoniseerde norm EN 474 Earth-moving machinery – Safety (vermoeden van conformiteit met de essentiële veiligheid- en gezondheidseisen)
  • ISO 5006 – Earth-moving machinery – Field of view – Test procedure and performance requirements

In de normen staat o.m. beschreven dat 

  • de fabrikanten steeds voorrang moeten geven aan direct zicht op de omgeving
  • spiegels en camera’s zich steeds in het 180° gezichtsveld van de bestuurder moeten bevinden
  • spiegel-naar-spiegel systemen niet zijn toegelaten.

Upgrade jouw abonnement

Deze tekst is momenteel niet toegankelijk binnen jouw abonnementsformule. 
Ontdek onze verschillende formules.