OiRA actief ondersteunen
Om het gebruik van de OiRA-tools te bevorderen, is meer nodig dan ze enkel ter beschikking stellen. Daarom hebben verschillende landen ondertussen stappen gezet om OiRA (of gelijkaardige risicoanalysetools) expliciet op te nemen in hun nationale strategie en/of wetgeving. Dat gebeurde in de landen van de OiRA-partners en de IRAT-partners.
- Nationale OiRA-partners zijn instellingen/ministeries die actief OiRA-tools ontwikkelen en ter beschikking stellen. Ze maken daarvoor gebruik van het OiRA-platform van EU-OSHA.
- Nationale IRAT-partners (interactive risk assessment tool) zijn instellingen/ministeries die zelf online risicoanalysetools ontwikkelen. Die tools zijn vergelijkbaar met OiRA, maar de nationale IRAT-partners maken gebruik van een eigen platform en software.
Impact
Door OiRA of andere online risicoanalysetools op te nemen in nationale wetgeving of in beleidsdocumenten verwacht men dat er meer tools ter beschikking zullen komen en dat er ook meer gebruik van gemaakt zal worden. In 2025 ging EU-OSHA na of deze veronderstelling strookt met de realiteit. Uit de telling van het aantal tools dat ontwikkeld werd door de nationale OiRA-partners, kan men inderdaad afleiden dat er meer tools ontwikkeld worden door partners die OiRA (of een gelijkaardige risicoanalysetool) expliciet hebben opgenomen in wetgeving of beleidsdocumenten (zie tabel). Bovendien heeft het ook een positieve impact op het gebruik.
Tabel Verwijzingen in nationale wetgeving naar OiRA/IRAT-instrumenten
| Land | OiRA/IRAT | Expliciete referentie aan OiRA in wetgeving of beleidsdocumenten | Algemene referentie aan online risicoanalysetools | Expliciete referentie aan nationale tools | Geen referentie aan online risicoanalysetools |
|---|
| België | OiRA | X | | | |
| Bulgarije | OiRA | | X | | |
| Cyprus | OiRA | X | | | |
| Denemarken | IRAT | | | | X |
| Estland | IRAT | | | X | |
| Finland | OiRA | | X | | |
| Frankrijk | OiRA | X | | | |
| Griekenland | OiRA | X | | | |
| Hongarije | OiRA | X | | | |
| Ierland | IRAT | | | X | |
| IJsland | OiRA | | | | X |
| Italië | OiRA | X | | | |
| Kroatië | OiRA | X | | | |
| Letland | OiRA | | X | | |
| Litouwen | OiRA | | | | X |
| Malta | OiRA | X | | | |
| Nederland | IRAT | | | X | |
| Noorwegen | IRAT | | | | X |
| Portugal | OiRA | | X | | |
| Slovakije | OiRA | X | | | |
| Slovenië | OiRA | X | | | |
| Spanje | IRAT | | | X | |
| Tsjechië | OiRA | | | | X |
OiRA in België
De FOD Werkgelegenheid is de Belgische OiRA-partner. OiRA maakt deel uit van de beschikbare middelen om het veiligheidsniveau in de kmo’s op te krikken. OiRA is ook opgenomen in de bestuursovereenkomst tussen de FOD Werkgelegenheid en de federale regering. In de Belgische wetgeving is een expliciete verwijzing opgenomen naar OiRA in de codex-bepalingen over dienstboden en huispersoneel. Werkgevers die goed gebruikmaken van de online interactieve tool voor het opsporen van de risico's en het vastleggen en opvolgen van de preventiemaatregelen voldoen aan de verplichtingen. Een apart globaal preventieplan of jaaractieplan is dan niet nodig. De rapporten en plannen op basis van de OiRA volstaan (codex, art. X.6-4 — X.6-5).
België ontwikkelt alleen tools als de sociale partners van een sector interesse hebben en zich ertoe verbinden om de tool te helpen ontwikkelen en promoten. EU-OSHA beschouwt die handelswijze als een goede praktijk, omdat daardoor een natuurlijk draagvlak wordt gecreëerd.
Bronnen/Meer info: