EU evalueert oude Strategie 2007 - 2012 en werkt aan opvolger

De Europese Commissie verzamelt momenteel de resultaten van de Europese Strategie over veiligheid en gezondheid op het werk 2007-2012 op basis van een raadpleging van alle betrokken partijen en een evaluatie. Op die manier hoopt Europa een beter inzicht te verkrijgen in de huidige en toekomstige uitdagingen op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk en antwoorden te vinden op de nieuwe uitdagingen.
Gearchiveerd Info
Geactualiseerd op:
Onderwerpen:
©:
PreventActua 12/2013

Europese strategieën
Sinds 2002 maakt de EU gebruik van meerjarenstrategieën op het vlak van gezondheid en veiligheid op het werk. Tot dusver zijn twee strategieën inzake gezondheid en veiligheid op het werk aangenomen: de eerste in 2002, voor de periode tot en met 2006, en de tweede in 2007, voor de periode tot en met 2012.
De strategie voor 2007-2012 legde de lat hoog voor alle lidstaten: het aantal arbeidsongevallen moest met 25% dalen. Daarnaast werden nog enkele specifieke doelstellingen vastgelegd, waaronder de verbetering van het Europese regelgevende kader inzake gezondheid en veiligheid op het werk, het opstellen van coherente nationale strategieën aangepast aan de situatie in elke lidstaat, en het promoten van gedragswijziging en van een preventieve cultuur bij alle groepen van de samenleving.

Evaluatie
In het voorjaar van 2013 werd begonnen met de evaluatie van de Europese strategie voor de gezondheid en veiligheid op het werk 2007-2012. De opdracht hiervoor werd gegeven door het Directoraat-generaal Werkgelegenheid, sociale zaken en inclusie van de Europese Commissie. De evaluatie werd uitgevoerd door COWI (Denemarken), Milieu (België) en het Institute of Occupational Medicine (IOM – Groot-Brittannië).
Met de evaluatie wilde men op een grondige en objectieve manier de resultaten bepalen van de strategie 2007-2012. Dit moet ook leiden tot aanbevelingen voor toekomstige actieplannen, zoals de Europese strategie voor de komende jaren.
De evaluatie is gebaseerd op een breed overleg met de voornaamste betrokkenen op dit gebied (overheidsdiensten voor gezondheid en veiligheid op het werk van de lidstaten, werkgevers- en werknemersorganisaties op Europees en nationaal niveau, deskundigen en andere belanghebbenden).

Coördinatie
De belangrijkste vaststelling is dat de Strategie 2007-2012 een duidelijk kader aangaf en heldere doelen vooropstelde, waardoor de coördinatie tussen de vele betrokken partijen vergemakkelijkt werd. De strategie is dan ook in haar opzet geslaagd, met name het terugdringen van het aantal arbeidsongevallen.

Verbeteringen
Er is nog ruimte voor verbetering in de integratie en coördinatie tussen de actoren in het domein van veiligheid en gezondheid op het werk en de andere beleidsterreinen en ook tussen de verschillende betrokken actoren op EU-niveau. De coördinatie in het domein milieu en zeker met betrekking tot de REACH-regelgeving, was onvoldoende. Ook werden de Europese sociale partners onvoldoende betrokken.

Toekomst
Een van de conclusies wijst op de noodzaak om te blijven focussen op de aanhoudende problemen in verband met gezondheid en veiligheid op het werk, deze blijven immers bestaan in de EU. Deze focus moet bovendien hand in hand gaan met de EU-strategieën voor economische groei, met name de EU 2020-agenda. Er is ook behoefte aan een sterkere integratie van een nieuwe strategie met de reeds bestaande milieustrategieën door een betere coördinatie met andere Algemene Directoraten
Een andere vaststelling is dat de strategie duidelijk moet gericht zijn op het bestrijden van musculoskeletale aandoeningen, stress en beroepsgebonden kankers.

Raadpleging
In de raadpleging, die gebaseerd is op de resultaten van de evaluatie van de Europese strategie 2007-2012, kwamen belangrijke punten aan bod zoals de toepassing van de bepalingen over gezondheid en veiligheid op het werk in kmo's en micro-ondernemingen, de ontwikkeling van nauwkeurigere toezichts- en bewijsinstrumenten, de problematiek van de nieuwe risico's en beroepsziekten en de arbeidsveiligheid en de gezondheidsproblemen in verband met de vergrijzing van de beroepsbevolking (zie tabel).
Uit de raadpleging bleek dat het niet vanzelfsprekend is dat er een nieuwe strategie zal aangenomen worden (de vraag wordt zelfs gesteld of dit wel nodig is). Er werd ok verwezen naar "een nieuw beleidskader" op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk.

De raadpleging, die nog loopt tot 26 augustus 2013, staat open voor alle van vertegenwoordigers van overheidsdiensten, werkgevers- en werknemersorganisaties, belanghebbenden en deskundigen met belangstelling voor het thema gezondheid en veiligheid op het werk.

Link naar de raadpleging
 

Beknopt overzicht van de openbare raadpleging over het nieuwe beleidskader van de EU voor gezondheid en veiligheid op het werk

1° deel
Noodzaak en aard van een nieuw beleidskader van de EU voor gezondheid en veiligheid op het werk
- Evaluatie van de vorige strategie?
- acties nodig op EU-niveau?
- aspecten die een rol moeten spelen in het nieuwe EU-beleidskader?
2° deel
Mate van betrokkenheid
- is een nieuwe strategie nodig?
- doelstellingen en prioriteiten van het toekomstige beleid?
- specifieke doelen?
- beleidskader?
3° deel
Inhoud van een nieuw beleidskader voor veiligheid en gezondheid op het werk
- belangrijkste problemen op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk? prioriteiten?
- praktische oplossingen?
-  initiatieven ter bescherming van kwetsbare groepen werknemers en/of voor werknemers in specifieke risicosectoren?
- maatregelen om de bestaande wetgeving voor veiligheid en gezondheid op het werk te vereenvoudigen?
- uitdagingen als gevolg van de vergrijzing van de beroepsbevolking?
- maatregelen om de regelgevingslast voor KMO’s te verminderen?
- rol van de sociale dialoog in de definitie van een nieuw beleidskader? 

 

Upgrade jouw abonnement

Deze tekst is momenteel niet toegankelijk binnen jouw abonnementsformule. 
Ontdek onze verschillende formules.