Gezondheidswerkers worden blootgesteld aan een toenemend aantal risico’s, vooral sinds de Covid-19-pandemie. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) hebben een nieuwe gids gepubliceerd over de ontwikkeling en uitvoering van sterkere veiligheids- en gezondheidsprogramma’s voor gezondheidswerkers op het werk.
Kappers worden blootgesteld aan allerlei risico’s die kunnen leiden tot gezondheidsproblemen zoals aandoeningen van het bewegingsapparaat, huidziekten en ademhalingsproblemen. In opdracht van de Europese Commissie stelde het directoraat-generaal Werkgelegenheid, sociale zaken en inclusie niet-bindende richtsnoeren op voor de kappersbranche.
De richtlijn algemene productveiligheid (2001/95/EG) heeft tot doel de veiligheid van producten te vrijwaren en te zorgen voor een eengemaakte markt. Om deze richtlijn beter af te stemmen op de huidige economische markt, heeft de commissie een voorstel voor verordening gepubliceerd.
In het kader van de herziening van Richtlijn 2009/148/EG betreffende de bescherming van werknemers tegen de risico’s van blootstelling aan asbest op het werk heeft de Europese Commissie het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA) gevraagd de wetenschappelijke relevantie van de huidige grenswaarde voor beroepsmatige blootstelling (GWBB) aan asbest te evalueren. Wat is de aanleiding voor dit verzoek? En tot welke conclusie komt ECHA in zijn verslag, dat op 1 februari 2021 werd gepubliceerd?
Op basis van de machinerichtlijn moeten fabrikanten een CE-markering aanbrengen op een machine na het doorlopen van conformiteitsbeoordelingsprocedures. Deze procedures zijn erop gericht om aan te tonen dat de machine in overeenstemming is met de essentiële veiligheids- en gezondheidseisen. Voor sommige types van machines kan hiervoor de tussenkomst van een aangemelde instantie vereist zijn. Deze types zijn opgesomd in bijlage IV van de richtlijn.
In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Deze artikelenreeks is een exclusief initiatief van Prevent en verschijnt onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Deze artikelenreeks is een exclusief initiatief van Prevent en verschijnt onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Deze artikelenreeks is een exclusief initiatief van Prevent en verschijnt onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Het eindrapport hiervan1 werd recentelijk neergelegd en aanvaard door de opdrachtgever.
Richtlijn 2019/1833/EU voert aanpassingen door in de richtlijn over biologische agentia. De lidstaten moeten deze aanpassingen ten laatste op 20 november 2021 in nationale wetgeving doorvoeren.