Richtlijn

De Kaderrichtlijn 89/391: interne vs. externe preventiedienst in de EU-lidstaten (deel 3)

In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Deze artikelenreeks is een exclusief initiatief van Prevent en verschijnt onder de verantwoordelijkheid van de redactie.

De Kaderrichtlijn 89/391: algemene risicoanalyse (deel 2)

In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Deze artikelenreeks is een exclusief initiatief van Prevent en verschijnt onder de verantwoordelijkheid van de redactie.

De Kaderrichtlijn 89/391: Elke EU-lidstaat heeft er een eigen vertaling van gemaakt…

In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Het eindrapport hiervan1 werd recentelijk neergelegd en aanvaard door de opdrachtgever.

Richtlijn biologische agentia: aanpassing van de bijlagen

Richtlijn 2019/1833/EU voert aanpassingen door in de richtlijn over biologische agentia. De lidstaten moeten deze aanpassingen ten laatste op 20 november 2021 in nationale wetgeving doorvoeren.

EU-richtlijn: bijlagen over de keuze van pbm geactualiseerd

De Europese richtlijn 89/656/EEG handelt over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm) op het werk. De richtlijn bevat drie bijlagen die gebruikt kunnen worden bij de keuze van pbm. De Europese richtlijn 2019/1832/EU actualiseert deze drie bijlagen.

Evaluatie machinerichtlijn

De Europese machinerichtlijn (2006/42) regelt het op de markt brengen van machines en bevat eisen voor fabrikanten. In het kader van het REFIT-programma, bedoeld om de effectiviteit van de Europese wetgeving na te gaan, werd ook de machinerichtlijn aan een evaluatie onderworpen. Over het algemeen worden de effecten van de richtlijn als positief beoordeeld. Bijsturingen zijn nodig op het vlak van markttoezicht en om beter te kunnen inspelen op digitale ontwikkelingen. 

Standaarden voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen

De verkoop van T-shirts gemaakt in sweatshops, de invoer van kasseistenen uitgehouwen door kinderen, het mengen van overjaars vlees in gehakt, … Vandaag wordt dit alles steeds meer op de korrel genomen. Niet alleen hebben sommige beroepen een bepaalde deontologie, ook van werkgevers wordt verwacht dat ze zich houden aan ethische normen. Alleen bestaan daar vaak geen formele rechtsbronnen voor.

Nieuwe Europese lijst met indicatieve grenswaarden voor chemische stoffen

Op 1 februari 2017 verscheen een Europese richtlijn met indicatieve grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling aan chemische agentia. Deze lijst bevat 31 stoffen. Het gaat enerzijds om gewijzigde grenswaarden en anderzijds om stoffen die voor het eerst op de lijst voorkomen. De Europese lidstaten moeten hun grenswaarden aanpassen aan deze lijst.

Herziening wetgeving gedetacheerde werknemers: nog steeds geen witte rook

De krachtmeting tussen de landen die pleiten voor een hervorming van de detachering van werknemers (met name Frankrijk, Duitsland en België) en de tegenstanders van het voorstel tot herziening dat momenteel op tafel ligt (zoals Polen), is nog steeds aan de gang. 

EU-richtlijnen veiligheid en gezondheid op het werk: evaluatie

De bescherming van veiligheid en gezondheid op het werk is in Europa geregeld door de kaderrichtlijn en de daarbij aansluitende bijzondere richtlijnen. In het kader van het Refit-programma is deze regelgeving geëvalueerd om na te gaan hoe de regelgeving is omgezet en in welke mate ze relevant, efficiënt en effectief is. Het evaluatierapport treedt volmondig de relevantie bij van deze regelgeving. Op het vlak van efficiëntie en effectiviteit is het moeilijker om eenduidige conclusies te trekken.