Ongeval op de weg van en naar het werk

Metaalverwerkend bedrijf bestraft voor arbeidsongeval met student

Op 1 februari 2018 verloor een jongeman zijn linkerhand en vier vingers van zijn rechterhand nadat hij vast kwam te zitten in een plooimachine tijdens zijn stage in een metaalverwerkend bedrijf. Hij daagde zowel zijn school als het bedrijf voor de rechtbank. Uiteindelijk werd enkel het bedrijf bestraft.

 

Telewerkers en arbeidsongevallen

Een wetswijziging gepubliceerd in januari 2019 werkt een aantal lacunes weg voor telewerkers die het slachtoffer worden van een arbeidsongeval. 

Naakte cijfers: Arbeidswegongevallen

De gevolgen van een arbeidswegongeval zijn doorgaans ernstiger dan bij ongevallen die op de arbeidsplaats gebeuren. Een reden te meer om ook in veilig woon-werkverkeer te investeren. Enkele sprekende cijfers.

Arbeidsongevallen in het verkeer

het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO (NL) publiceerde een rapport over arbeidsongevallen in het verkeer. Daaruit blijkt dat 4% van alle arbeidsongevallen in het verkeer plaatsvinden. Bij de dodelijke arbeidsongevallen is dit 17%. Werkgevers kunnen een bijdrage leveren aan meer verkeersveiligheid door meer aandacht te besteden aan deze problematiek in het preventiebeleid. 

Ongevallen tijdens het woon-werkverkeer

Wanneer je betrokken raakt bij een ongeval op weg van of naar het werk, dan zal dit in de meeste gevallen beschouwd worden als een arbeidsongeval, of beter gezegd, een arbeidswegongeval

Aantal arbeidsongevallen opnieuw gestegen in 2010

Het aantal arbeidsongevallen is in 2010 gestegen met 6,1%. Dat blijkt uit de cijfers die het Fonds voor de Arbeidsongevallen onlangs publiceerde. Een logische stijging, aangezien ook de tewerkstelling een flinke opleving kende in 2010. Minder goed nieuws is de toename van het aantal woon-werkongevallen. 

Afleiding in het verkeer verminderen

Verstrooide bestuurders spelen een belangrijke rol in 20 tot 30% van alle wegongevallen. Dat blijkt uit een rapport van de European Transport Safety Council (ETSC). Het rapport verzamelde gegevens van verschillende studies rond het gebruik van mobiele telefoons en andere mobiele apparaten tijdens het rijden en geeft enkele aanbevelingen aan bedrijven en Europese beleidsmakers om het gebruik van zulke apparatuur in de wagen aan banden te leggen.

Ongevallen in het woon-werkverkeer

Dagelijks gebeuren er ongevallen in het verkeer. Een aantal van de slachtoffers is onderweg naar of van het werk. Deze verkeersongevallen komen (ook) in de statistieken van arbeidsongevallen terecht. Een overzicht.

Koerierdienst FedEx ziet ongevallen dalen sinds invoering defensief verkeersbeleid

Een bedrijf waarbij koeriers 60 tot 90% van hun arbeidstijd in het verkeer doorbrengen, heeft er alle baat bij om het aantal ongevallen actief proberen te verminderen. Sinds elke koerier een cursus defensief rijden krijgt en alle verkeersongevallen (zowel vermijdbare als niet vermijdbare) nauw worden opgevolgd, is het aantal ongevallen tussen 2005 en 2009 gedaald met 22%.

RoadSafetyAtWork Verkeersveiligheid: een rendabele investering voor bedrijven!

Bijna de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen bestaat uit verkeersongevallen. Het wordt dan ook steeds moeilijker voor de bedrijfswereld om de negatieve gevolgen gerelateerd aan verkeersrisico’s te negeren. Delphine Brognez, Project Manager RoadSafetyAtWork- Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid