Ongeval op de weg van en naar het werk

Hoe kunnen bedrijven inzetten op veilig gedrag bij fietspendelaars?

Bij veel verkeersongevallen ligt gedrag (ons eigen gedrag of dat van andere weggebruikers) aan de oorzaak. Denk maar aan onaangepaste snelheid, onoplettendheid, onervarenheid, rijden onder invloed of onvoldoende zichtbaarheid. KBC Verzekeringen en de VSV helpen bedrijven bij het sensibiliseren van hun werknemers rond veilig gedrag op de fiets. 

Metaalverwerkend bedrijf bestraft voor arbeidsongeval met student

Op 1 februari 2018 verloor een jongeman zijn linkerhand en vier vingers van zijn rechterhand nadat hij vast kwam te zitten in een plooimachine tijdens zijn stage in een metaalverwerkend bedrijf. Hij daagde zowel zijn school als het bedrijf voor de rechtbank. Uiteindelijk werd enkel het bedrijf bestraft.

 

Telewerkers en arbeidsongevallen

Een wetswijziging gepubliceerd in januari 2019 werkt een aantal lacunes weg voor telewerkers die het slachtoffer worden van een arbeidsongeval. 

Aantal arbeidsongevallen opnieuw gestegen in 2010

Het aantal arbeidsongevallen is in 2010 gestegen met 6,1%. Dat blijkt uit de cijfers die het Fonds voor de Arbeidsongevallen onlangs publiceerde. Een logische stijging, aangezien ook de tewerkstelling een flinke opleving kende in 2010. Minder goed nieuws is de toename van het aantal woon-werkongevallen. 

Afleiding in het verkeer verminderen

Verstrooide bestuurders spelen een belangrijke rol in 20 tot 30% van alle wegongevallen. Dat blijkt uit een rapport van de European Transport Safety Council (ETSC). Het rapport verzamelde gegevens van verschillende studies rond het gebruik van mobiele telefoons en andere mobiele apparaten tijdens het rijden en geeft enkele aanbevelingen aan bedrijven en Europese beleidsmakers om het gebruik van zulke apparatuur in de wagen aan banden te leggen.

Koerierdienst FedEx ziet ongevallen dalen sinds invoering defensief verkeersbeleid

Een bedrijf waarbij koeriers 60 tot 90% van hun arbeidstijd in het verkeer doorbrengen, heeft er alle baat bij om het aantal ongevallen actief proberen te verminderen. Sinds elke koerier een cursus defensief rijden krijgt en alle verkeersongevallen (zowel vermijdbare als niet vermijdbare) nauw worden opgevolgd, is het aantal ongevallen tussen 2005 en 2009 gedaald met 22%.

RoadSafetyAtWork Verkeersveiligheid: een rendabele investering voor bedrijven!

Bijna de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen bestaat uit verkeersongevallen. Het wordt dan ook steeds moeilijker voor de bedrijfswereld om de negatieve gevolgen gerelateerd aan verkeersrisico’s te negeren. Delphine Brognez, Project Manager RoadSafetyAtWork- Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid

Bedrijfsvervoerplan vanaf 100 werknemers in het Brussels Gewest

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering legt in het kader van de regelgeving over mobiliteit de opmaak van een bedrijfsvervoerplan op. Deze verplichting geldt voor bedrijven met meer dan 100 werknemers.

Nieuwjaarsrecepties: wat met het alcoholbeleid, arbeidsongevallen en verkeersongevallen?

De overgang van oud naar nieuw wordt niet alleen in privékring gevierd. Veel ondernemingen houden ook een nieuwjaarsreceptie om het nieuwe jaar gezwind in te zetten. Uit een onderzoek van rekruteringsbureau OfficeTeam blijkt dat 75% van de ondernemingen nieuwsjaarsfeestjes of –recepties organiseert. Het loont echter de moeite om eens te kijken hoe deze bedrijfsfeestjes passen binnen het (verplichte) alcohol en drugsbeleid van de onderneming. En wat met ongevallen nadien? Worden die beschouwd als arbeids(weg-)ongevallen?