Ongevalsoorzaak

Tijdelijke omstandigheden vormen de belangrijkste ongevalsoorzaken

Een Deens onderzoek naar de oorzaken van arbeidsongevallen wijst erop dat tijdelijke omstandigheden zoals het werken met kapot materieel een belangrijkere risicofactor voor ongevallen vormen dan andere meer "stabiele" factoren zoals leeftijd of het risiconiveau van de sector. Het onderzoek werd uitgevoerd in de spoedgevallendiensten van twee Deense ziekenhuizen. 1693 slachtoffers van arbeidsongevallen werden bevraagd.

Root cause analysis: een arbeidsongeval bij de wortel aanpakken

Root Cause Analysis (RCA) wordt gebruikt om bij een ongewenst fenomeen de root cause, de aanleiding, te onthullen. De benadering is op erg veel domeinen van het bedrijfsleven van toepassing. En dus ook op de arbeidsongevallenanalyse. Maar waarin verschilt RCA dan van de andere standaardmethoden voor het onderzoeken van een arbeidsongeval?

Oorzaak stoomexplosie met dodelijke afloop

Op 19 november 2013 kwamen twee werknemers van een onderaannemer om het leven bij de Total raffinaderij in Antwerpen. Er deed zich een stoomexplosie voor. Het ongevalsonderzoek toont aan dat verschillende oorzaken geleid hebben tot het tragische ongeval.

Ongevallen met heftrucks

Ongevallen met heftrucks. Wie de zoekterm op Youtube intikt krijgt alvast een massa beelden te zien van voorvallen die weinig aan de verbeelding over laten. Kantelende heftrucks, vallende lading, botsingen, ... de amateur-camera's leggen genadeloos deze situaties vast. De beelden tonen bovendien aan dat ongevallen met heftrucks niet alleen spectaculair maar jammer genoeg een dagelijkse realiteit zijn. Daarbij rijzen verschillende vragen: welke ongevallen doen zich voor? En wat zijn de meest voorkomende oorzaken?

Gigantische brand bij Chemie-Pack

Iets meer dan een jaar geleden brak brand uit bij Chemie-Pack in het Nederlandse Moerdijk. In dat bedrijf worden chemische stoffen verwerkt, verpakt en opgeslagen. De brand legde het volledige bedrijf in de as en zorgde ervoor dat de hele buurt moest ontruimd worden. Meteen na het voorval ging een onderzoeksgroep aan het werk. Deze onderzoeksgroep onderzocht de oorzaken van de brand en deed verschillende aanbevelingen voor de toekomst.

"PRAISE": Minimising In-Vehicle Distraction

De European Transport Safety Council heeft in 2009 het project PRAISE opgestart (Preventing Road Accidents and Injuries for the Safety of Employees). Met dit project wou men de verkeersveiligheid van professionele chauffeurs verhogen. PRAISE ontleedt de verschillende mechanismen die leiden tot afleiding achter het stuur.

Zelfdoding op de werkvloer

In de periode 2008-2009 hebben al meer dan 20 werknemers van France Télécom zichzelf van het leven beroofd. Dertien anderen ondernamen een zelfmoordpoging. Midden september nog plantte een 49-jarige monteur zichzelf een mes in zijn buik tijdens een overplaatsingsgesprek. Is dit een eenmalig fenomeen, of komt werkgerelateerde zelfdoding vaker voor?

Over arbeidsongevallen en veiligheidscultuur

Bij het analyseren van arbeidsongevallen wordt vaak voorbijgegaan aan technische aspecten als mogelijke oorzaak. De reden van het ongeval wordt dan gezocht bij een menselijke fout. Een degelijke analyse leert ons echter dat menselijke ‘fouten’ vaak gelinkt zijn aan een verkeerd technisch concept of een verkeerde arbeidsorganisatie.