Vrachtwagen

Obesitas bij beroepschauffeurs

Uit verschillende studies blijkt dat de meeste beroepschauffeurs met overgewicht te kampen hebben. De cijfers in de meeste studies liggen tussen 50 en 85%, wat neerkomt op de hoogste percentages van alle beroepsgroepen. Obesitas heeft naast een gezondheidsaspect ook een veiligheidsaspect bij beroepschauffeurs. Obese chauffeurs hebben immers een verhoogd risico op een dodelijk verkeersongeval, zeker bij hogere snelheden. Dit artikel gaat dieper in op de belangrijkste studies van de laatste 15 jaar.

Gezondheidsrisico’s vrachtwagenchauffeurs

Bij het vrachtwagentransport wordt nogal eens geknoeid met de arbeidsvoorwaarden van de bestuurders van trucks. Maar zelfs wanneer dit niet het geval is, blijft het beroep van vrachtwagenchauffeur niet zonder risico. Een aantal jaar geleden voerde de externe preventiedienst Idewe een grondig onderzoek uit naar de voedingsgewoonten, de fysieke activiteit en de slaapkwaliteit van 289 truckers. De conclusies hiervan blijven actueel, want recenter onderzoek uit het buitenland bevestigt de resultaten.

Onderzoek naar veilige laadmethodes van gemengde ladingen

Het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) onderzoekt, in samenwerking met de KU Leuven, campus Gent (voormalige Katholieke Hogeschool Sint-Lieven KAHO), hoe men vrachtwagens die verschillende stopplaatsen aandoen efficiënter kan laden. Hiervoor gaat men niet op zoek naar betere of andere methodes voor het zekeren zelf van de lading, maar wel naar een veiliger laadpatroon.

PreventMemo - Laadkaaien

Werknemers die werken op of rond laadkaaien worden met heel wat risico’s geconfronteerd: er is uiteraard het valgevaar, maar er zijn ook de rondrijdende voertuigen, de risico’s die gepaard gaan met het manueel hanteren van lasten, ...

In deze PreventMemo informatie over de risico's en preventiemaatregelen bij het werken met laadkaaien maar ook specifieke tips voor vrachtwagenbestuurders, heftruckbestuurders en voetgangers.

Vallen van voertuigen

Bij een val van hoogte denken we meestal aan werken op daken of stellingen. Men vergeet dat ook een stilstaand voertuig een mogelijke bron van valpartijen kan zijn.

Rapport over vermoeidheid bij vrachtwagenchauffeurs

Zopas heeft de European Transport Safety Council (ETSC) in het kader van het PRAISE projet een nieuw rapport gepubliceerd. Het PRAISE-project van de ETSC wil goede praktijken verspreiden onder de werkgevers om zo veiligere verkeersomstandigheden te creëren voor de werknemers. In het zevende PRAISE-rapport worden maatregelen voorgesteld om vermoeidheid bij vermoeidheid bij vrachtwagenbestuurders aan te pakken. Vermoeidheid is een van de belangrijkste risico’s voor deze groep. 

Oorzaken van ongevallen met vrachtwagens en bussen

Het Belgian Accident Research Team (BART) heeft diepteonderzoek gedaan naar de oorzaken van ongevallen met vrachtwagen en bussen. Onaangepaste en/of overdreven snelheid, onvoldoende afstand houden, afleiding en vermoeidheid blijken de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Daarnaast spelen ook voertuigtechnische aspecten, zoals de dode hoek, vaak een rol bij zware ongevallen.

 

KB voert nieuwe regels in voor ‘opspatafschermingssystemen’

Op 9 mei verscheen in het Staatsblad het KB van 28 april 2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Dit KB bevat nieuwe regels voor de opspatafschermingssystemen van vrachtwagens en hun aanhangwagens.

Instructiefiche - De dode hoek

Instructiefiche met tips om dodehoekongevallen te vermijden.

Betonmixer-chauffeur: meer dan rijden alleen

Het meest bekende aspect van het beroep van betonmixer-chauffeur is het rijden met de vrachtwagen. Nochtans brengt hij gemiddeld slechts een derde van zijn werktijd door op de baan. De overige taken die hij uitvoert kunnen belangrijke risico’s inhouden. Onderstaand artikel biedt een overzicht van de belangrijkste preventiemaatregelen.