Verkeersveiligheid

Arbeidsongevallen op de weg: een gestructureerde aanpak met ISO 39001?

De financiële consequenties van een wegongeval binnen de werkuren of op de route van en naar het werk zijn belangrijk. ISO 39001 kan organisaties helpen om een verkeersveiligheidsbeleid uit te bouwen. Voor zijn eindwerk bevroeg Tom Van den Acker drie Belgische gecertificeerde organisaties.

Ongevallen bij wegenwerken

Na het ongeval op de E42 waarbij in augustus 2019 een arbeider het leven liet, stond in de kranten te lezen dat het aantal ongevallen bij vaste of mobiele werkplaatsen, volgens het instituut voor verkeersveiligheid Vias institute, in stijgende lijn is. Over dat feit stelde een parlementslid in 2018 al een vraag in het Waals Parlement. De minister van Verkeer betwistte toen de cijfers van Vias. In Canada wordt echter ook aan de alarmbel getrokken.

Dossier: Veilig op de elektrische fiets en step

Elektrische (bak)fietsen, speedpedelecs, elektrische steps, … Je ziet ze steeds meer opduiken in het straatbeeld. Almaar meer mensen gebruiken ze dan ook om zich naar hun werk te verplaatsen. Hieronder zetten we de feiten op een rijtje en geven we je tips mee om veilig de baan op te gaan met deze vervoersmiddelen.

Kwetsbare weggebruikers beter beschermd door verkeersreglement

Aan het begin van de zomer van 2019 werden weer een aantal nieuwe verkeersregels opgenomen in het verkeersreglement. Deze nieuwe regels moeten vooral dienen om de situatie voor kwetsbare weggebruikers te verbeteren, maar daarnaast moeten ze ook helpen om de actieve vormen van mobiliteit verder aan te moedigen. Hieronder enkele van de belangrijkste recente veranderingen.

Quiz: Kijkfiles

Dossier: Kijk uit voor kijkfiles!

Telkens als er zich een ernstig ongeval voordoet op onze snelwegen, lijken kijkfiles onvermijdelijk. De laatste jaren merken we meer en meer dat dergelijke kijkfiles veranderen in ‘filmfiles’. Vanop afstand lijkt het bizar, maar eens zelf in de situatie, lijkt het voor veel mensen normaal gedrag. Wat zijn de gevolgen van kijk- en filmfiles? En hoe komt het dat mensen zich zo gedragen?

Rijden onder invloed... van hooikoorts

Vorig jaar ontving mobiliteitsorganisatie Touring 260 oproepen van mensen die om info vroegen over rijden en hooikoorts, en elk jaar stijgt het aantal meldingen. Een gevaarlijke evolutie, want rijden met hooikoorts is te vergelijken met rijden onder invloed van twee à drie glazen alcohol.