Verkeersveiligheid

Afslaan, inhalen, … Opgepast: dode hoek!

Vias institute waarschuwt voor dodehoekongevallen. De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (door de ramen) of geen indirect zicht heeft (via spiegels en/of camera’s). Zowel auto’s als vrachtwagens hebben een dode hoek, maar het gezichtsveld is het meest beperkt bij vrachtwagens.

Maatregelen tegen dodehoekongevallen

De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct (door de ramen) of indirect zicht heeft (via spiegels en/of camera’s). Ondanks de getroffen maatregelen op het vlak van regelgeving, infrastructuur en bewustmaking van weggebruikers blijven dodehoekongevallen een actueel probleem. In 2020 werden er door de politie 23 dodehoekongevallen geregistreerd. Vias institute belicht deze problematiek.
 

Instructiefiche: Hoe fietsen we in groep?

Bij minder dan vijftien fietsers volgt de groep dezelfde verkeersregels als de individuele fietser. Bij meer dan vijftien fietsers volgt de groep de regels voor fietsers in groep (Wegcode, Art. 43bis).

Dossier: Wielertoerisme – waar let je op?

Met het eerste lentezonnetje halen ieder jaar opnieuw duizenden wielertoeristen hun fiets van stal. Geen leuker tijdverdrijf dan enkele uren peddelen over rustige wegen, maar er zijn toch ook enkele regels waar je best rekening mee houdt.

Québec: hoge kosten van arbeidsongevallen op de weg

Het IRSST (Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail – Québec) heeft onderzoek gedaan naar de kosten die gepaard gaan met arbeidsongevallen op de weg. Het blijkt een bijzonder dure aangelegenheid te zijn in vergelijking met andere soorten arbeidsongevallen.

Gsm’en en rijden, een dodelijke combinatie

Een op de vier Belgische chauffeurs stuurt berichten tijdens het rijden. Niet verwonderlijk dus dat een op de tien al eens een ongeval of bijna-ongeval gehad heeft door zijn of haar gsm te gebruiken achter het stuur. Om bestuurders te sensibiliseren over het gevaar van smartphonegebruik tijdens het rijden, lanceerde Vias institute een nieuwe campagne: ‘Wagen in, gsm uit’.

Vergaderen achter het stuur: niet zonder risico!

Nu we door de coronacrisis met z’n allen massaal zijn gaan telewerken, wordt er meer en meer vergaderd achter het stuur. We doen dat niet alleen tussen twee fysieke werkafspraken door, maar ook wanneer we bijvoorbeeld de kinderen van school ophalen.