Voordelen
Flexibiliteit
De combinatie van thuiswerk en werken op kantoor geeft je meer flexibiliteit. Zelf je werktijden bepalen wordt gemakkelijker, waardoor je tijdens de kantooruren bijvoorbeeld even kan gaan sporten om vervolgens wat langer te werken. Dankzij hybride werken kan je dikwijls ook kiezen welke dagen van de week je het liefst waar werkt en wanneer je je pauzes neemt.
Vrije tijd
Je verliest op wekelijkse basis minder tijd aan pendelen. Daardoor heb je meer tijd om te besteden aan andere dingen.
Overleggen
Het is gemakkelijker om met je collega’s te overleggen in real life. Door niet enkel van thuis uit te werken, voorkom je dat je moet videobellen om snel iets te bespreken.
Persoonlijk contact
Als je regelmatig op kantoor werkt, heb je meer persoonlijk contact met je collega’s en leidinggevenden. Af en toe een praatje maken aan het koffieapparaat geeft je een boost om vervolgens weer gemotiveerd aan de slag te gaan.
Concentratie en productiviteit
Vind je het moeilijker om je te concentreren op kantoor? Of lukt je dat net minder goed thuis? Dan kan je op dagen waarop je in the zone moet zijn, zelf beslissen waar je werkt. Meer concentratie betekent meer productiviteit. Win-win dus.
Minder kosten
Door de lagere bezetting heeft je werkgever minder kosten: minder reiskosten, minder koffie, eventueel een kleinere kantoorruimte, …
Nadelen
Collega’s mislopen
Als iedereen deels van thuis uit en deels op kantoor werkt, is het moeilijk om bij te houden wie wanneer op kantoor te vinden is. Zo loop je soms die collega mis voor wie je enkele belangrijke vragen opgespaard had. Een duidelijke planning kan soelaas bieden.
Minder teamspirit
Hybride werken kan ervoor zorgen dat het teamgevoel minder sterk is dan wanneer iedereen de hele tijd aanwezig is op kantoor. Daardoor staan collega’s op termijn minder voor elkaar klaar en wordt het moeilijker om om te gaan met de verschillende manieren van werken. Dat kan dan weer leiden tot wrevel onderling. Regelmatige ontmoetingsmomenten op kantoor kunnen dit voorkomen.
Chaotisch
Het kan soms verwarrend zijn om ‘van overal een beetje’ te werken. Als je morgen thuis werkt, mag je vanavond bijvoorbeeld zeker niet vergeten om je laptop mee naar huis te nemen. En laat vooral je lunch niet liggen in de frigo als je enkele dagen op rij niet naar kantoor komt; je collega’s zullen je dankbaar zijn.
Bedrijven nog niet aangepast
Kantoren
Ruim acht op de tien Belgische bedrijven hebben hun kantoor nog niet aangepast aan het nieuwe normaal: ze zijn nog steeds op dezelfde manier uitgerust als voor de pandemie, met bureaus, vergaderzalen en open ruimtes. Dat maakt het voor de werknemers niet altijd even aantrekkelijk om zich te verplaatsen naar kantoor, terwijl de organisaties hen wel graag ter plaatse zouden zien. Ruimtes voor hybride, creatieve en informele meetings, booths om te (video)bellen en afgesloten ruimtes waar medewerkers zich kunnen concentreren, zijn in veel bedrijven niet aanwezig.
Vergadercultuur
Bij zeven op de tien bedrijven zijn er geen duidelijke afspraken over de manier waarop collega’s en leidinggevenden contact kunnen houden. Ook weet de helft van de bedrijven nog niet hoe ze hybride vergaderingen het beste organiseren.
|