Artikel

Een veilige werkomgeving voor platformwerkers

Het Europees Parlement wil dat mensen die werken voor digitale platformen zoals maaltijdbezorgingsdiensten, dezelfde rechten krijgen als reguliere werknemers.

Epilepsie en rijgeschiktheid

In Frankrijk leidde een epileptische aanval bij een buschauffeur in 2014 tot een dodelijk ongeval. Een gelijkaardig scenario deed zich in 2018 in Kortenberg voor. Zowel in Frankrijk als België moeten bus- en vrachtwagenchauffeurs in het kader van de rijbewijswetgeving een specifiek medisch onderzoek ondergaan. De arbeidsarts moet op de hoogte worden gehouden van de aandoening.

Fietsveiligheid integreren in het veiligheidsbeleid van uw onderneming

Iedereen op de fiets! Goed voor het milieu, de conditie, de portemonnee en het humeur. Maar er kan al eens iets misgaan. Dit artikel geeft een analyse van de fietsongevallen tijdens woon-werkverplaatsingen en geeft inzicht in de praktische aanpak binnen uw onderneming om fietsveiligheid te integreren in uw veiligheidsbeleid.
 

Elektrische auto’s: wat met veiligheid?

Opvallend is dat de elektrische auto meer en meer succes heeft. En dat is zeker een goede zaak voor het milieu. Maar wat met de veiligheidsaspecten? Welke impact heeft dit op de veiligheid en gezondheid van de werknemers?

Impact van sociale normen op verkeersveiligheid

De meerderheid van de bevolking is zich er – door onder andere campagnes en berichten in de pers – van bewust dat rijden onder invloed en te snel rijden een ernstig risico inhoudt. Toch vertonen nog steeds veel mensen dit risicovol gedrag. Onderzoek rond de invloed van verschillende normen op het gedrag schept enige duidelijkheid over deze paradox.

Ongevallen bij wegenwerken

Na het ongeval op de E42 waarbij in augustus 2019 een arbeider het leven liet, stond in de kranten te lezen dat het aantal ongevallen bij vaste of mobiele werkplaatsen, volgens het instituut voor verkeersveiligheid Vias institute, in stijgende lijn is. Over dat feit stelde een parlementslid in 2018 al een vraag in het Waals Parlement. De minister van Verkeer betwistte toen de cijfers van Vias. In Canada wordt echter ook aan de alarmbel getrokken.

Sneeuw op het dak van een voertuig: een niet te onderschatten gevaar

In de winter vormen sneeuw en ijs op de daken van voertuigen een reëel gevaar voor andere voertuigen. In Frankrijk worden bestuurders verantwoordelijk gehouden voor deze ijs- of sneeuwlaag en kunnen hiervoor boetes krijgen. Het verwijderen van zo’n laag op het dak – op drie of vier meter hoogte – is niet zonder risico.

De impact van verplaatsingen op de psychosociale belasting

Tijdens haar deelname aan een conferentie die door de ARCoP (Association Royale des Conseillers en Prévention ASBL) op 29 november 2018 georganiseerd werd, benadrukte Catherine Jadoul, manager van de psychosociale dienst van spmt arista, het belang van de impact van verplaatsingen op de psychosociale belasting van preventieadviseurs.

Veiligheid van fietskoeriers

In een parlementaire vraag heeft een volksvertegenwoordiger zijn ongerustheid geuit over de veiligheid van fietskoeriers, die niet altijd optimaal blijkt te zijn. “Welke normen regelen de veiligheid op het werk van de fietskoeriers?”, vroeg hij de aan minister van Werk.

Rijden met hooikoorts gevaarlijk

Elk jaar stijgt het aantal meldingen van autobestuurders die last hebben van hooikoorts. Volgens Touring is dit een zorgwekkende trend aangezien rijden met hooikoorts te vergelijken is met rijden na het drinken van 2 à 3 glazen alcohol.