Artikel

Ongevallen bij wegenwerken

Na het ongeval op de E42 waarbij in augustus 2019 een arbeider het leven liet, stond in de kranten te lezen dat het aantal ongevallen bij vaste of mobiele werkplaatsen, volgens het instituut voor verkeersveiligheid Vias institute, in stijgende lijn is. Over dat feit stelde een parlementslid in 2018 al een vraag in het Waals Parlement. De minister van Verkeer betwistte toen de cijfers van Vias. In Canada wordt echter ook aan de alarmbel getrokken.

Sneeuw op het dak van een voertuig: een niet te onderschatten gevaar

In de winter vormen sneeuw en ijs op de daken van voertuigen een reëel gevaar voor andere voertuigen. In Frankrijk werd een Zweedse bus aan de kant gezet en op de bon geslingerd omdat die met meer dan 1,6 ton sneeuw op het dak rondreed.

 

De impact van verplaatsingen op de psychosociale belasting

Tijdens haar deelname aan een conferentie die door de ARCoP (Association Royale des Conseillers en Prévention ASBL) op 29 november 2018 georganiseerd werd, benadrukte Catherine Jadoul, manager van de psychosociale dienst van spmt arista, het belang van de impact van verplaatsingen op de psychosociale belasting van preventieadviseurs.

Veiligheid van fietskoeriers

In een parlementaire vraag heeft een volksvertegenwoordiger zijn ongerustheid geuit over de veiligheid van fietskoeriers, die niet altijd optimaal blijkt te zijn. “Welke normen regelen de veiligheid op het werk van de fietskoeriers?”, vroeg hij de aan minister van Werk.

Rijden met hooikoorts gevaarlijk

Elk jaar stijgt het aantal meldingen van autobestuurders die last hebben van hooikoorts. Volgens Touring is dit een zorgwekkende trend aangezien rijden met hooikoorts te vergelijken is met rijden na het drinken van 2 à 3 glazen alcohol.

Te voet of met de fiets naar het werk: goed voor de gezondheid

Euractiv maakte onlangs de resultaten bekend van een Britse studie uitgevoerd door onderzoekers uit Glasgow en gepubliceerd in het British Medical Journal. Volgens die studie lopen personen die dagelijks de fiets gebruiken, aanzienlijk minder risico op kanker en hart- en vaatziekten. In het artikel kondigt de European Cyclists’ Federation (ECF) eveneens de lancering van een ‘Europese fietsstrategie’ aan.

 

Drones brengen ongevalssite sneller in beeld

Twee hypermoderne drones van het BIVV gaan de Federale Politie helpen om een ongevalssite scherper in beeld te brengen. Het gebruik van deze drones zorgt dat de autosnelweg sneller vrij gemaakt kan worden, waardoor extra ongevallen in beide rijrichtingen vermeden worden en files sneller worden opgelost. 

 

Handsfree bellen toch niet zo veilig

Wanneer we handenvrij bellen neemt het telefoneren een groot deel van onze concentratie in beslag. We zijn ook sneller afgeleid en focussen ons minder op de belangrijke zaken in het verkeer zoals verkeersborden. Dat blijkt uit verschillende studies die de effecten van handsfree bellen achter het stuur hebben aangetoond.

 

Campagne voor veilig fietsen wordt werk van lange adem

Op een gezonde en filevrije manier op het werk geraken, en daar bovendien nog eens een belastingvrije kilometervergoeding voor krijgen, wie wil dat nu niet? LANXESS zag zijn fietserspopulatie groeien na de invoering van de fietsvergoeding in 2012. Helaas steeg het aantal woon/werkongevallen evenredig. Reden voor LANXESS om samen met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) een project rond fietsveiligheid op te starten: Bike@Work.

Helft dodelijke arbeidsongevallen gebeurt in het verkeer

Arbeidsongevallen in het verkeer maken slechts een tiende uit van alle arbeidsongevallen, toch zijn ze vaak ernstiger dan gewone arbeidsongevallen. Zo komen ieder jaar gemiddeld 60 mensen in een arbeidsongeval om in het verkeer. Dat is bijna de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen. Dat blijkt uit cijfers van het Fonds Voor Arbeidsongevallen.