Artikel

Vermoeidheid bij professionele chauffeurs in Europa: studierapport

Vermoeidheid bij chauffeurs is een groot risico voor de verkeersveiligheid. De European Transport Workers’ Federation (ETF) publiceerde de eerste EU-brede studie[1] in 15 jaar tijd over vermoeidheid bij chauffeurs in het personen- en goederenvervoer over de weg. Doel van de studie is de omvang van het probleem te beschrijven en na te gaan hoe de specifieke arbeidsomstandigheden van beroepschauffeurs hier een rol in spelen.



[1] ‘Driver fatigue in European road transport’, Katrin Vitols & Eckhard Voss, ETF, juni 2021

 

ADR-afwijking voor het verpakken en vervoeren van gevaarlijke goederen in beperkte hoeveelheden

Dit artikel geeft aan welke stappen men moet ondernemen om kleine hoeveelheden transportgevaarlijke goederen op een gemakkelijke manier correct te verpakken en vervoeren met toepassing van de ADR-afwijking voor beperkte verpakkingshoeveelheden. Ook worden de resterende ADR-verplichtingen toegelicht en wordt de vrijstellingsmogelijkheid met de reguliere ADR-verplichtingen vergeleken.

Mentale gezondheid van vrachtwagenchauffeurs in Quebec

Een studente psychologie aan de Université Laval (Canada) voerde een onderzoek uit naar de mentale gezondheid van vrachtwagenchauffeurs uit Quebec die betrokken waren geweest bij een verkeersongeval waarbij iemand zich voor hun vrachtwagen had geworpen. Haar studie bevestigde niet dat vrachtwagenchauffeurs in deze situatie ernstigere psychische symptomen vertoonden dan degenen die een ongeval hadden gehad zonder zelfmoordpoging.

Nieuw in ADR 2021: UN-nummer 3549 voor vast medisch afval van categorie A

Het afval dat de verzorging van patiënten die besmet zijn met categorie A-virussen met zich meebrengt, moet verpakt worden volgens zeer strenge voorwaarden om te vermijden dat mensen besmet geraken tijdens het transport of de verwerking ervan. Dit geldt ook voor categorie A-afval dat alleen besmettelijk is voor dieren.

Elektrische auto’s: wat met veiligheid?

Opvallend is dat de elektrische auto meer en meer succes heeft. En dat is zeker een goede zaak voor het milieu. Maar wat met de veiligheidsaspecten? Welke impact heeft dit op de veiligheid en gezondheid van de werknemers?

Boetes voor ADR- en rij- en rusttijdinbreuken

De verkeersreglementering is deels geregionaliseerde materie. Dat maakt het niet altijd makkelijk om de hoogte van boetes terug te vinden. Dit artikel biedt een overzicht van de hoogte van de boetes voor ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) en rij- en rusttijdinbreuken in 2013 en in 2019.

Monteur overleden tijdens reparatie

Een vrachtwagenbestuurster bracht de laadbak van haar vrachtwagen naar beneden. Ze wist niet dat een mecanicien bezig was met een herstelling. De mecanicien werd verpletterd en overleefde het ongeval niet. 

Sneeuw op het dak van een voertuig: een niet te onderschatten gevaar

In de winter vormen sneeuw en ijs op de daken van voertuigen een reëel gevaar voor andere voertuigen. In Frankrijk worden bestuurders verantwoordelijk gehouden voor deze ijs- of sneeuwlaag en kunnen hiervoor boetes krijgen. Het verwijderen van zo’n laag op het dak – op drie of vier meter hoogte – is niet zonder risico.

Opinie: Ladingzekering, asbelasting, wegcode… recente evolutie

De reglementering over ladingzekering bestaat vijftig jaar. Volgens Gilbert Aerden, expert ladingzekering, is er echter weinig reden tot juichen, omdat het wettelijke kader een wirwar aan regeltjes blijft.

Gezondheidsrisico’s vrachtwagenchauffeurs

Bij het vrachtwagentransport wordt nogal eens geknoeid met de arbeidsvoorwaarden van de bestuurders van trucks. Maar zelfs wanneer dit niet het geval is, blijft het beroep van vrachtwagenchauffeur niet zonder risico. Een aantal jaar geleden voerde de externe preventiedienst Idewe een grondig onderzoek uit naar de voedingsgewoonten, de fysieke activiteit en de slaapkwaliteit van 289 truckers. De conclusies hiervan blijven actueel, want recenter onderzoek uit het buitenland bevestigt de resultaten.