Werknemersinformatie

Laat je smartphone links liggen

Onze smartphone is bijna onmisbaar in ons leven. We besteden dagelijks veel van onze vrije tijd aan het scrollen door Facebook en Instagram, het posten van foto’s of Tweets en het versturen van berichtjes. Tegenwoordig kan je op veel smartphones je dagelijks gebruik nakijken. Voor wie zijn of haar gebruik toch naar beneden mag, bestaan er apps waarmee je jouw gsm-gedrag onder controle kan houden. 

Dossier: Wanneer angst je leven bepaalt

Twintig à dertig procent van de bevolking zal ooit geconfronteerd worden met een angststoornis. Er bestaan heel wat soorten angststoornissen zoals een paniekstoornis, een sociale angststoornis, en ook fobieën vallen onder deze koepel. Een op tien mensen lijdt aan een specifieke fobie die een impact heeft op zijn of haar leven.

Quiz – Een depressie, wat is dat?

Dossier: Een depressie, wat is dat?

De symptomen van een burn-out en een depressie lijken sterk op elkaar. Toch zijn we meer vertrouwd met het begrip burn-out en blijft depressie een aandoening die niet volledig of zelfs verkeerd begrepen wordt. Nochtans krijgt in onze samenleving 20% van de vrouwen en 10% van de mannen in hun leven te maken met een vorm van depressie. Deze mensen schamen zich vaak, dus doorbreek het taboe en praat erover. 

Start je dag zen

Ochtenden kunnen heel stresserend zijn: niet alleen jezelf klaarmaken, maar ook je kinderen wekken en aankleden, boterhammendozen in orde brengen en dat liefst allemaal binnen de tijd. Het ontwikkelen van een ochtendritueel kan je redder in nood zijn: hiermee krijg je de klus zonder al te veel stress geklaard en ben je op tijd op je werk. 

Getuigenis telefoonangst

Telefoonangst is de angst om te bellen of opgebeld te worden. Deze angst brengt heel wat problemen met zich mee en kan een grote impact hebben op het leven van de persoon in kwestie. Hieronder lezen we de getuigenis van Francine, 63 jaar, die vroeger met telefoonfobie kampte.

Geef je hersenen een break

Te lang aan één stuk doorwerken zorgt ervoor dat je hersenen moe worden waardoor je minder productief  te werk zal gaan. Korte pauzes, vijf minuten per uur is al voldoende, kunnen dat voorkomen. Hieronder vind je enkele tips die je helpen om goed te pauzeren.

Het oplichterssyndroom

Onzekerheid, iedereen kent het en heeft het waarschijnlijk al eens meegemaakt. Maar heb je ook al ooit gehoord van het oplichterssyndroom? Deze vorm van onzekerheid treft zo’n 70% van de werknemers wel eens op een bepaald punt in zijn of haar leven.