Wetgeving

Ventilatiegids: luchtzuivering

In versie 2.0 van de ‘Aanbevelingen voor de praktische implementatie en bewaking van ventilatie en binnenluchtkwaliteit in het kader van Covid-19’[1] heeft de task force Ventilatie van het coronacommissariaat het luik ‘luchtzuivering’ uitgebreid. Het gebruik van luchtzuiveringstoestellen, als aanvulling op de ventilatie, biedt mogelijkheden in het kader van de Covid-19-pandemie om het besmettingsrisico verder te doen dalen.

Luchtzuiveringssystemen: registratie verplicht

Er is geen verplichting voor bedrijven, instellingen en beheerders van openbare ruimtes om een luchtzuiveringssysteem te installeren. Wel zijn er verplichtingen om bepaalde normen voor luchtkwaliteit te behalen. Een luchtzuiveringssysteem is een van de mogelijkheden om deze normen te behalen. Deze systemen moeten voortaan worden geregistreerd.

Versie 4 van de generieke gids: aanpassingen

Meer dan een jaar geleden verscheen de eerste versie van de ‘Generieke gids om de verspreiding van Covid-19 op het werk tegen te gaan’. Op 12 mei 2021 verscheen een geactualiseerde, vierde versie van deze gids[1]. Wat is er veranderd?

Praktijkrichtlijn binnenluchtkwaliteit

De Federale Overheidsdienst voor Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg heeft een praktijkrichtlijn binnenluchtkwaliteit ter beschikking gesteld. De praktijkrichtlijn biedt ondersteuning bij het in de praktijk brengen van de codexbepalingen over binnenluchtkwaliteit.

Regels over binnenluchtkwaliteit toegevoegd aan de codex

Het KB van 2 mei 2019 (BS 21 mei 2019) wijzigt de codexbepalingen over arbeidsplaatsen. De werkgever moet voortaan een risicoanalyse van de binnenluchtkwaliteit uitvoeren. Maatregelen zijn vereist om de CO2-concentratie op werkplekken lager dan 900 ppm te houden. Voor bestaande gebouwen die niet aan de regels kunnen voldoen, is een actieplan nodig dat aangeeft hoe de situatie zal verbeterd worden.