Instructiefiche: vermoeidheid tijdens het rijden

Vermoeidheid is de meest voorkomende oorzaak van ongevallen bij beroepschauffeurs. Hieronder vind je enkele tips om slaperigheid tijdens het rijden te vermijden.

1. Slaap voldoende alvorens een shift of een occasioneel lange trip aan te vatten.

2. Doe een dutje voor je aan je dienst/rit begint, als je hier behoefte aan hebt.

3. Ga even wandelen voor je aan een traject begint. Het kan je helpen alert te blijven tijdens de trip.

4. Neem regelmatig een pauze (indien mogelijk 20 minuten elke twee uur. Het wettelijk minimum is 45 minuten elke vier uur en een half).

5. Stap even uit en wandel wat rond.

6. Hou contact met je collega’s of medereizigers. Zo hou je elkaar alert.

7. Beperk een dutje tot minder dan 20 minuten. Langer slapen kan contraproductief werken omdat je dan in een vaste slaap geraakt.

8. Drink minstens anderhalve liter water per dag. Bij warm of vochtig weer moet je meer drinken.

9. Drink eventueel een cafeïnehoudend drankje tijdens het rijden om de concentratie te verhogen. Het opwekkende effect van cafeïne start 20 minuten nadat je een kopje koffie hebt gedronken en duurt 3 tot 4 uur. Opgelet, cafeïne kan helpen om een dipje te vermijden, maar het is geen vervangingsmiddel voor een goede slaap.

10. Gezond eten kan je energieniveau verhogen en zorgt ervoor dat je niet de ups en downs van gesuikerde voeding ervaart.

 

Bronnen: Safety-TV, Prevent

: PreventActio 06/2014